הנהלת חשבונות חד צידית או כפולה?

Facebook
Twitter
LinkedIn

מה זה הנהלת חשבונות?

הנהלת חשבונות חד צידית או כפולה היא תהליך חשוב בניהול כל עסק. זהו תהליך שמטרתו לבצע את כל הפעילויות הפיננסיות הקשורות לעסק, כגון התעדכות וניהול הרשומות הפיננסיות של החברה, יצירת דוחות כספיים, תשלומים לספקים, הפקת חשבוניות, ניהול כרטיסי אשראי וכו'.

הנהלת חשבונות יכולה לתת לך הרבה יתרונות עסקיים, כגון:

  1. שקיפות פיננסית: הנהלת חשבונות יאפשר לך להיות מעודכן בכל הזמן עם המצב הכספי של העסק ולבצע החלטות עסקיות מבוססות על נתוני כספיים עדכניים.
  2. ניהול תקציב: עם הנהלת חשבונות יש לך יותר יכולת לנהל את התקציב של העסק בצורה יעילה יותר ולקחת החלטות מבוססות על נתוני כספיים מדויקים.
  3. חסכון בזמן: הנהלת חשבונות יכולה לסייע לך לחסוך זמן רב ולאפשר לך להתמקד בפעילויות העיקריות של העסק שלך.
  4. הפחתת טעויות: עם הנהלת חשבונות מקצועית, יש יותר סיכוי למנוע טעויות פיננסיות

מה זה הנהלת חשבונות חד- צידית?

הנהלת חשבונות חד-צידית היא שיטת הנהלת חשבונות שבה מתבצעת רישום אחד בלבד עבור כל עסקה, שיטה זו משמשת בדרך כלל עסקים קטנים שאין להם הרבה עסקאות, מערכת הנהלת החשבונות החד-צידית מבוססת על הרעיון של ניהול רישום של כל העסקאות בפנקס קופה, שהוא פנקס שרושם את כל התקבולים והתשלומים.

במערכת חד-צידית, בעל עסק ירשום רק את כמות המזומנים שקיבל או הוציא בספר חשבונות ובסוף כל חודש, בעל העסק יסכם את ההכנסות וההוצאות כדי לקבוע את ההכנסה או ההפסד הנקי לחודש.

אחד החסרונות הגדולים ביותר של הנהלת חשבונות חד-צידית הוא בכך שהיא אינה מספקת תמונה מלאה של המצב הכלכלי של העסק, שיטה זו אינה עוקבת אחר נכסים, התחייבויות או הון עצמי, מה שמקשה על יצירת מאזן או דוח רווח והפסד.

מה זה הנהלת חשבונות כפולה?

הנהלת חשבונות כפולה היא שיטת הנהלת חשבונות שבה כל עסקה נרשמה בשני חשבונות – חשבון חיוב וחשבון אשראי. מערכת זו משמשת את רוב העסקים, כולל גדולים יותר, בהנהלת חשבונות כפולה סך כל החיובים חייב להיות שווה לסך כל הזיכויים.

מערכת הכניסה הכפולה מספקת תמונה מלאה של הבריאות הפיננסית של העסק, לרבות נכסים, התחייבויות והון עצמי, שיטה זו גם מדויקת יותר, שכן ניתן לזהות ולתקן שגיאות בקלות.

במערכת כפולה, עסקה תירשם כחיוב בחשבון אחד וזיכוי בחשבון אחר, לדוגמה, אם עסק רוכש מלאי באשראי, חשבון המלאי יחויב, וחשבון הזכאים יזוכה.

בסך הכל, הנהלת חשבונות כפולה היא שיטת הנהלת החשבונות המועדפת על רוב העסקים שכן היא מספקת תמונה מלאה של המצב הפיננסי של העסק והיא מדויקת יותר מהנהלת חשבונות חד- צידית.

להנהלת חשבונות חד-צידית יש יתרונות שכן היא פשוטה, קלה להבנה ודורשת פחות זמן לתחזוקה. עם זאת, ייתכן שהוא לא יתאים לעסקים גדולים יותר עם הרבה עסקאות, מכיוון שקשה לעקוב אחר כל העסקאות הפיננסיות עם כניסה אחת בלבד, יתרה מכך, הנהלת חשבונות חד-צידית אינה מספקת תמונה ברורה של מצבה הפיננסי של החברה, מה שמקשה על קבלת החלטות פיננסיות חשובות.

הנהלת חשבונות כפולה, לעומת זאת, מורכבת יותר אך מספקת תמונה מדויקת ומלאה יותר של המצב הכלכלי של העסק, במערכת כפולה כל עסקה נרשמת פעמיים, פעם אחת כחיוב ופעם כזיכוי. זה מבטיח שהמאזן תמיד מתאזן, וניתן לזהות ולתקן טעויות בקלות.

בהנהלת חשבונות כפולה, המשוואה החשבונאית הבסיסית היא נכסים = התחייבויות + הון עצמי. המשוואה הזו חייבת תמיד לאזן, וכל עסקה משפיעה על שני חשבונות לפחות, לדוגמה, אם עסק נוטל הלוואה, חשבון המזומן יזוכה, וחשבון ההלוואה יחויב, המשמעות היא שכעת יש לעסק יותר מזומנים אך יש לו גם התחייבות בצורת הלוואה.

הנהלת חשבונות חד צידית או כפולה?

לסיכום, הנהלת חשבונות חד-צידית עשויה להתאים לעסקים קטנים עם מעט עסקאות, אך לעסקים גדולים יותר או כאלה שדורשים תמונה מלאה ומדויקת יותר של מצבם הכלכלי, הנהלת חשבונות כפולה היא שיטת הנהלת החשבונות המועדפת.

מאמרים נוספים

מקסום החזר המס שלכם

בעולם המיסוי הסיכוי לקבל החזר מס מהווה דחיפה כלכלית מבורכת ליחידים, בעוד שרוב העובדים צופים בשקיקה להחזרים שלהם מדי שנה, רבים אינם

החשיבות לביצוע הנהלת חשבונות

החשיבות רבה לביצוע הנהלת חשבונות שוטפת: בניית בסיס פיננסי חזק לעסקים הנהלת חשבונות נתפסת לעתים קרובות כמשימה קשה שדורשת זמן והשקעה אך